puchmaxi.nl menu




© Copyright 2002-2014

Disclaimer

Koppeling tuning

Wil je dat je Puch harder optrekt, dan kun je de koppeling aan gaan passen. Wil je dit gaan doen dan heb je wel een koppelingstrekker nodig. Deze kun je bij elke brommerzaak kopen en kost rond de € 9,-. Klik hier voor de foto van een koppelingstrekker.

Als eerste zal ik het hebben over de soorten koppelingen die er zijn. Er zijn twee (originele) soorten: de 2-klauws koppeling en de 3-klauws koppeling. Dan heb je ook nog racekoppelingen op de markt, deze worden niet besproken.
Heb je een 50cc (snel of niet) dan is het aan te raden een 2-klauws koppeling te nemen. Draai je bij deze koppeling de schroefjes helemaal in en dan 1,5 slagen (dus 360 + 180 = 540 graden) terug dan trek je al een stuk sneller op.

Heb je een cilinder van meer dan 50cc dan kun je beter een 3-klauws koppeling nemen. Door je grotere cilinderinhoud ligt je koppel een stuk hoger dan bij een 50cc. Hierdoor komen er veel grotere krachten op je koppeling te staan. Als je de koppeling eruit hebt en de schroefjes weer helemaal indraait en dan 1,5 slagen terug dan krijg je niet het effect als bij de 2-klauws koppeling. Dit komt omdat de 3-klauw een stuk zwaarder is en dus sneller aangrijpt. Wil je toch sneller optrekken met je 3-klauw dan kun je de segmenten verlichten. Dan grijpt je koppeling veel later aan en trek je met meer toeren op.

Op de tekening hieronder is duidelijk te zien wat je weg moet halen om je koppeling te verlichten (alles wat rood is moet weg).

Je moet er wel aan denken dat alle segmenten even zwaar moeten zijn, dus weeg alle segmenten even.
Dit kun je ook doen bij een 2-klauws koppeling, maar haal niet teveel weg want dan is je koppeling zo licht dat deze helemaal geen grip meer heeft in het koppelingshuis.

Auteur: Ricardo
Op dit artikel geldt auteursrecht, niets mag zonder toestemming worden gekopieerd.