puchmaxi.nl menu




© Copyright 2002-2023

Disclaimer

Honda ss50 van Jeroen

Voor deze keer heb ik een uitzondering gemaakt. Tussen de Andere Maxi's staat een Honda ss50. Dit vanwege dat een collega van mij deze Honda ss50 in bezit heeft en het een speciale Honda ss50 is.

Blok: Lifan 97cc blok, in China geproduceerd onder licentie van Honda
Carburateur: 26mm Daytona
Uitlaat: Daytona 4 takt
Topsnelheid: 130 km/h windje mee
Vertanding: 13-38
Overig: dikke achterbrug, nieuw frame, verhoogd achter

Verhaal van de eigenaar:

In ieder geval: Lifan 97 cc blok, in China geproduceerd onder licentie van Honda. Er zit een 270% oliepomp in, carterontluchting tegen te hoge druk, gelagerde bovenliggende nokkenas, met een standaard krukas en versnellingsbak. Verder uiteraard CDI-ontsteking waardoor de regelmatige en altijd rake diepe klappen uit de Daytona uitlaat (speciaal voor 4 takt) komen. Verder: dikke powerfilter en uiteraard de 26 mm Thunder carburateur, met 95 sproeier. Achter een 38 tands tandwiel , voor geloof ik 13.
Elektriciteit: 6-volt accu die binnenkort vervangen wordt door een 12-volt, spanningsregelaar, cdi-unit, nog wat leuke kastjes en een heleboel bedrading.
Tank is Hyundai blauw, frame is zwart gepoedercoat. Stuur is origineel jaren '60 Kreidler race stuur, spiegel van Vehikel. De verlengde, verbrede en verstevigde achterbrug is van Shark Racing Parts en wordt geleverd met de verhoogde verchroomde veren. Velgen en spatborden zijn origineel, evenals de nieuwe spaken uit Japan (a 1,57 euro per stuk x 64 spaken.....) Voorvork is origineel koplamp ook. Achterlicht is van Engelse Honda 4-takt types afkomstig. Buddyseat is imitatie. Dat is alleen te zien aan de bodemplaat, die is niet van ijzer maar van kunststof en dus een stuk lichter. De steppenbalk is door gezaagd en in twee delen gemonteerd, omdat het blok te breed is.
Verder rijdt deze jongen op dikke Swallow sloffen (2.50 voor en 3.25 achter) Er komen nog wat leuke dingetjes op, zoals bijvoorbeeld een olietemperatuur meter. Alles wat je ziet is door mij zelf op maat gevijld, geboord, geslepen, gescholden en geslagen.
Het apparaat is reeds 8 jaar in mijn bezit en heeft me tot nu toe zo'n 6500 a 7000 Euro' tjes gekost.
Afgelopen najaar dacht ik dat ik na ruim 7 jaar sleutelen wel klaar was. Uiteraard maakte ik toen een schuiver en zat ik met een gat in m'n carter, kapotte ophanging, een krom frame, krassen en een hoop gesjachrijn. De restauratie en reparatie heb ik toen maar meteen goed aangepakt en heeft zo'n 500 Euro gekost. Maar nu doet' ie het weer en is mooier dan ooit. Er zitten ondertussen ook eerste type ss50 stickers op.Verder ben ik vast nog wel vergeten wat te vertellen, maar dat komt dan nog wel.